Mensgerichte benadering

Het werk als crisisondersteuner gaat verder dan standaard calamiteiten beheersing, vanwege de zorgzame aard van de werkzaamheden. Dit maakt het een bijzonder en dankbaar beroep! Om een kijkje achter de schermen te bieden, gingen we hierover in gesprek met collega Roy Welsman, die deelt waarom hij zo gelukkig wordt van zijn werk als crisisondersteuner.

Roy werkt inmiddels zo’n drie-en-een-half jaar als crisisondersteuner. Hij maakte een onverwachtse carrièreswitch ten opzichte van zijn vorige baan. Hiervoor had hij namelijk een eigen bedrijf in ongediertebestrijding. Wat maakte dat Roy bij Bloemink terecht kwam? “Voorheen was ik inderdaad actief in een hele andere sector, en had ik nog geen ervaring binnen de crisisondersteuning. Een kennis gaf me echter de tip om eens te kijken of de crisisondersteuning iets voor me was. Ik mocht bij Bloemink een proefdienst meedraaien, en was meteen verkocht!”.

De bescherming van cliënt en zorgverlener staat voorop
Binnen de crisisondersteuning levert Bloemink verschillende diensten: het begeleiden van cliënten, cliëntenvervoer, cliëntenalarmering, afdelingsbewaking en ondersteuning bij crisissituaties binnen de zorg. “Ik hou me vooral bezig met cliëntenvervoer. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer een cliënt verplaatst moet worden naar een andere HIC-afdeling (high care), omdat er op een andere locatie meer plek is.” Daarnaast assisteert Roy zorgverleners bij medische procedures, bijvoorbeeld wanneer een cliënt medicatie (via injectie) nodig heeft. “Het is een hele afwisselende baan, waarbij altijd de
bescherming van de cliënt en de zorgverlener voorop staat!”

Crisisondersteuning vraagt om mensgericht handelen
Het werken in de crisisondersteuning is een mensgericht beroep bij uitstek. Wat is hiervoor nodig volgens Roy? “Als crisisondersteuner handel ik voornamelijk vanuit mijn gevoel. Ik probeer aan te voelen wat een specifieke cliënt op dat moment nodig heeft, geef deze de ruimte (indien nodig) en blijf helder communiceren. Je wilt iemand niet triggeren. Daarnaast vraagt crisisondersteuning om een mensgerichte benadering. Ik vind het belangrijk om me altijd bewust te blijven van de mens achter het ziektebeeld, en deze te behandelen zoals ik zelf ook behandeld zou willen worden”.
Essentiële vaardigheden als crisisondersteuner zijn dus inlevingsvermogen, je kunnen aanpassen aan individuele behoeftes van cliënten, en een rustige sfeer kunnen creëren.

Werken in de crisisondersteuning moet je ervaren
“Ik haal veel plezier uit mijn werk, en word er nog steeds gelukkig van. Ook al vond ik het in het begin best spannend om deze stap te maken, ik ben er gewoon ingesprongen en ben nog steeds blij met deze keuze. Het is een uitdagend beroep, maar levert veel voldoening op.” Volgens Roy is werken in de crisisondersteuning een beroep dat je gewoon moet ervaren, en waar je vanzelf in groeit. Elke dag leer je bij, en doe je meer (praktijk)ervaring op. Daarnaast volgt Roy op dit moment een interne
opleiding om verder bij te scholen. Samenwerken met het team van Bloemink Crisisondersteuning bevalt Roy goed. “We zijn een mooi en sterk team dat elkaar aanvult, en goed op elkaar is ingespeeld!”.

Meer blogs

Blogs

Passie voor veiligheid

In de hectische en vaak onvoorstelbare wereld van beveiliging en crisisondersteuning vond Hans va...

Blogs

Van politiedroom naar beveiliger

Van politiedroom naar beveiliger; Lisanne in de spotlight Ooit droomde ze ervan om bij de politie...

Blogs

Rust en veiligheid

Als crisisondersteuner is Yme Mein al jarenlang verantwoordelijk voor de veiligheid van cliënten ...

Openingstijden feestdagen

Nieuwjaarsdag:
Gesloten
Goede Vrijdag:
Gesloten
1e paasdag:
Gesloten
2e Paasdag:
Gesloten
Koningsdag:
Gesloten
Bevrijdingsdag:
Gesloten
Hemelvaartsdag:
Gesloten
1e pinksterdag:
Gesloten
2e pinksterdag:
Gesloten
1e kerstdag:
Gesloten
2e kerstdag:
Gesloten